Home | Over mij | Contact

Aankomen tot een gezond gewicht, let's beat Anorexia! Update #1

zondag 9 juni 2013

Twee weken geleden begon ik met misschien de grootste uitdaging van mijn leven: aankomen tot een acceptabel gewicht omdat ik weer normaal wil functioneren en Anorexia wil overwinnen. Dit is de eerste update, waar je kan lezen over mijn valkuilen en vorderingen op weg naar genezing. 



Allereerst bedankt voor alle super lieve en motiverende reacties die ik op mijn vorige artikel heb gekregen. Ik vond het héél eng om zo'n persoonlijk ding te delen, maar ik heb gemerkt dat het mij enorm heeft geholpen. 


Deze week voelde ik me lichamelijk heel slecht en psychisch juist wel oké. In mijn hoofd is het rustig, omdat ik steeds meer gewend raak aan het idee. Maar mijn lichaam is een groot wrak. Toen ik van de week een klein sprintje op het station had genomen zakte ik door mijn knieën net toen ik bij de trein aankwam. Ook heb ik veel last van flauwtes en duizelingen. Na een schooldag kan ik eigenlijk alleen nog maar op de bank liggen omdat ik zo moe ben.   Hoe vervelend dit ook is, het is juist een extra stimulans om aan te komen. 

Ik ben nog niet aangekomen in gewicht, maar ik moet zeggen dat ik deze week ook enorm actief ben geweest op het werk en school. Aankomen is even lastig als afvallen. Mijn lichaam heeft heel lang veel te weinig binnengekregen en moet nu eerste alle tekorten aanvullen. Daarvoor moet ik eigenlijk de dubbele hoeveelheid eten als een normaal mens zou eten. 


Het grote dilemma van deze week: moet ik leuke zomerkleding nu in de kleinste maat kopen of toch maar alvast voor een maatje groter gaan...? 


Ik heb me niet altijd aan de eetlijst gehouden, omdat ik nog moet wennen aan het idee 'aankomen' in plaats van 'afvallen'. Vooral ontbijten en iets tussendoor eten vind ik ontzettend lastig. Het doel van deze week: niet meer compenseren en een volwaardig tussendoortje + ontbijt eten. 

Ontbijt: 1 boterham 
Tussendoor: fruit
Lunch: 2 boterhammen 
Tussendoor: yoghurt
Avondeten: 2 opscheplepels groente, 2 opscheplepels pasta, rijst etc, een vleesvervanger 
Tussendoor: fruit


Lots of love,
Sofie