Home | Over mij | Contact

Haverkokoskoekjes met cranberry's

zaterdag 12 januari 2013

Ik had al veel te lang geen koekjes meer gebakken, dus dat werd weer eens tijd! Ik zit nog tot februari thuis in verband met een nieuwe opleiding die ik ga volgen, dus daarom had ik genoeg tijd om eens geen koekjes uit een pak te maken, maar een keer helemaal zélf. Ik heb voor haver koekjes met kokos en cranberry's gekozen. Ze zijn lekker licht en nog gezond ook. Ik had niet verwacht dat ze zo smaakvol zijn! Benieuwd naar het recept? Lees dan verder. 


Het nieuwe reactiesysteem toont geen geplaatste opmerkingen op de beginpagina. Klik op 'geen opmerkingen' om de reacties wel te kunnen zien of om een reactie te plaatsen. 





Wat heb je nodig?

- 200 gr havermout (zak van 500 gr) 
- 25 gr boter, gesmolten (ik heb vloeibare boter van Blue Band gebruikt)
- 4 el honing
- een zakje gemalen kokos (55 gr)
- 1 tl bakpoeder
- 3 el gedroogde cranberry's (zak 250 gr)
- 50 gr chocolade melk of extra puur 72% 

1. Verwarm de oven voor op 190 C. 


2. Meng de havermout, boter, honing, het kokos, de bakpoeder en 1 mespunt zout in een kom. meng dit goed door elkaar. Voeg 125 ml heet water toe en kneed tot een soepel deeg. 


Gegarandeerd plakkerige handen :)


3. Meng daarna de cranberry's erdoor. Hierna is het handig om even te proeven of het naar smaak is. Ik heb er zelf iets meer honing en havermout doorheen gegooid, om het wat zoeter te maken en omdat de substantie nog iets te waterig was. 


4. Rol kleine balletjes ter grootte van een walnoot en druk ze plat. Leg het beslag op een bakplaat met bakpapier. 

5. Bak in ca. 25 minuten de koekjes goudbruin in de oven. Laat ze hierna 1 uur afkoelen. 


6. Als de koekjes nog 15 minuten moeten afkoelen, kan je beginnen met de chocolade smelten. Dit moet Au bain-marie: kook water in een pan, en als dat water kookt zet een andere pan erop die het water niet raakt. Zo smelt de chocolade heel gelijkmatig en verbrand het niet. 


7. Zigzag met een lepel de gesmolten chocolade over de koekjes. Pure chocolade heeft lang de tijd nodig om hard te worden. Ik weet dat het best lastig is om zo lang te moeten wachten, maar dat is het zeker waard!

Done! 

Lots of love,
Sofie