Home | Over mij | Contact

Film recensies | De Boekendief, Lucia de B. & The Grand Budapest Hotel

woensdag 30 april 2014

De laatste week heb ik echt een record aantal films in de bioscoop gezien. Stuk voor stuk indrukwekkende films met een goed verhaal. Ik kan dus al verklappen dat de drie films die ik in dit artikel recenseer zeker een bezoekje aan de bioscoop waard zijn. De genres en verhaallijnen zijn wel allemaal heel verschillend en moeten je net aanspreken. Daarom beschrijf ik het verhaal in grote lijnen en mijn mening op verschillende vlakken in dit artikel aan jullie.

De Boekendief
Genre: Drama | Duur: 131 min | Regie: Brian Percival | Hoofdrollen: Geoffrey Rush, Emily Watson en Sophie Nélisse

Korte samenvatting film

De Boekendief is gebaseerd op de het boek 'The Book Thief', een internationale bestseller van Markus Zusak. De hoofdpersonage is Liesel, een bijzonder en heldhaftig meisje. Ze wordt tijdens de Tweede Wereldoorlog in Duitsland naar een pleeggezin gestuurd. Daar wordt ze niet direct geaccepteerd door haar pleegmoeder, maar leert wel veel van haar pleegvader en Max, een Joodse vluchteling die bij hen onderduikt in de kelder. Ze leert zelfs lezen. De kracht van woorden en verbeelding is voor beide de enige manier om te ontsnappen aan de ingrijpende gebeurtenissen die er zijn.

Wat vind ik van de film?

Het verhaal is denk ik voor velen heel aangrijpend en dat was het voor mij zeker. Er zijn veel benauwende, maar ook mooie momenten die zich goed afwisselen. Het verloop van de oorlog en de gang van zaken toentertijd komt voldoende naar voren. De opbouw van de film is goed, maar ondanks het heftige verhaal vind ik de film op een gegeven moment langdradig en een tikkeltje saai worden. Dat komt ook doordat het een trage film is zonder vlottere momenten, met veel ruimte voor details en weinig muziek. Het acteerwerk is geweldig, vooral Liesel en Max zijn krachtige personages. Het verhaal raakte me en vind ik heel inspirerend, maar ook erg droevig. Ik heb enorme bewondering voor Liesel, want het is zo'n oprecht en lief meisje.

Lucia de B.
Genre: Drama | Duur: 97 min | Regie: Paula van der Oest | Hoofdrollen: Ariane Schluter, Barry Atsma, Sallie Harmsen, Fedja van Huet, Annet Malherbe

Lucia de Berk is een eigenzinnige verpleegster, die argwaan wekt als ze voor de zoveelste keer bij een onverklaarbaar sterfgeval betrokken is. Het ziekenhuis schakelt de politie en het Openbaar Ministerie in. De jonge parketsecretaris Judith krijgt het dossier van Lucia de B. op haar bureau. Ze heeft geen sporen achtergelaten en weigert met de rechercheurs te praten. Toch wordt ze, dankzij een bloedtest, uiteindelijk veroordeeld tot levenslang voor vier moorden en drie pogingen ertoe. Kort hierna worden er echter vraagtekens gezet bij de betrouwbaarheid van de test en Judith begint te twijfelen. Haar baas wilt hier niet van horen en in Hoger Beroep krijgen zij Lucia opnieuw veroordeeld, nu zelfs levenslang met TBS. Mede dankzij het harde werk dat Judith heeft verricht…

Wat vind ik van de film?

Ik was erg benieuwd naar de film van Lucia de B., omdat ik geïnteresseerd ben in het verhaal en houd van maatschappelijke onderwerpen. Meestal vind ik documentaires beter dan films, maar door de goede cast kon dit eigenlijk niet anders dan een goede film zijn. Het is aangrijpend en goed gemaakt. Van begin tot eind komt het hele proces aan bod en daardoor is het verhaal compleet en begrijpelijk. Toch vind ik het jammer dat er niet zo veel aandacht werd besteedt en korte momenten waren van wat er afspeelde in Lucia's hoofd en gedachten. Tenminste, ik had dat liever iets meer gezien. Dit miste ik wel heel erg. De acteurs spelen allemaal top en alles was goed gefilmd. Echt een goede film van Nederlandse bodem!

The Grand Budapest Hotel
Genre: Komedie, pac | Duur: 100 min | Regisseur: Wes Anderson | Hoofdrollen: Ralph Fiennes, Tony Revolori, Adrien Brody, Willem Dafoe, Saoirse Ronan

The Grand Budapest Hotel speelt zich af in een gerenommeerd Europees hotel tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Het hotel uit de titel staat bovenop een berg bij het kuuroord Nebelsbad, in het fictieve Midden-Europese land Zubrowka. De film vertelt over de avonturen van de legendarische conciërge M. Gustave en Zero Moustafa, de piccolo die zijn beste vriend wordt. Het verhaal gaat over de diefstal en opsporing van een Renaissance schilderij van onschatbare waarde en de strijd om een groot familiefortuin – allemaal tegen de achtergrond van een dramatisch veranderend Europa.

Wat vind ik van de film?

Deze film heeft me in positieve zin het meest verrast. In de film gebeurt veel en heel logisch kan ik het allemaal niet noemen, maar daardoor is het wel enorm boeiend om ernaar te kijken. De types zijn stuk voor stuk excentriek en origineel. Er zijn een paar onverwachte plotwendingen, waardoor de film niet gauw verveeld. Het verhaal is best hectisch, maar nog wel te volgen. De sfeer gaf me alleen niet zo'n fijn gevoel, omdat deze wat gek en duister is. Daardoor had het een vreemde ondertoon en voelde ik me er niet altijd even fijn bij. Het acteerwerk is wel super. Het is allemaal op het randje van realistisch en surrealistisch, maar dat is juist zo leuk. Een geniale film!

Wat was de laatste film die jij in de bioscoop hebt gekeken?

Lots of love,
Sofie