Home | Over mij | Contact

Handige nieuwe app informeert over (schadelijke) ingrediënten cosmetica

vrijdag 11 april 2014

Als je je een beetje verdiept in cosmetica en wel eens wilt weten wat je op je huid smeert, weet je ook dat er vaak onbegrijpelijke ingrediënten op de verpakkingen van cosmetica staat. Chemische bestanddelen die net op Chinees lijken. De app Think Dirty moet daar verandering in brengen, want het vertelt je precies of er schadelijke ingrediënten in cosmetica zitten en maakt het stukken begrijpelijker. 



Hoe werkt het? Je scant met je smartphone via de barcode het product. Daarna krijg je een lijst met ingrediënten te zien. Dat niet alleen, want ook eventuele waarschuwingen over stoffen die giftig, kankerverwekkend zijn of een allergische reactie kunnen veroorzaken worden getoond. 



Ik was wel benieuwd naar de ingrediënten in mijn geliefde NYX oogschaduwpalette. Even de barcode scannen en ik krijg gelijk informatie te zien. 



Dit scherm krijg je vervolgens te zien. De app geeft de producten een score op de 'Dirty Meter'. Dit is gebaseerd op het aantal schadelijke stoffen of allergenen. Hmm, mijn favoriete palette krijgt als cijfer een 8. Dit is dus zeker niet positief, want er zitten veel schadelijke stoffen in.


Alternatieve mogelijkheden die niet schadelijk zijn voor de huid worden ook gegeven. Jammer genoeg is dit niet echt vergelijkbaar met het palette en de merken zijn niet bij mij bekend, maar een leuke toevoeging is het wel. 

Er zijn meer dan 1.600 merken en 60.000 producten opgenomen in de database. Het nadeel is wel dat cosmetica merken die veel in Nederland wordt gebruikt, zoals Catrice, Essence en Miss Sporty nog niet tot nauwelijks in de database staan. Je kan producten wel zelf toevoegen. Think Dirty heeft nog wat kinderziektes, maar als de merken wat meer uitgebreid worden is het een hele handige app! 


De app is hier te downloaden en komt binnenkort hopelijk ook voor Android uit. 

Lots of love,
Sofie