Home | Over mij | Contact

Bizarre trend: thigh gap

dinsdag 25 juni 2013

In diverse social media is er weer een nieuwe trend opgedoken, namelijk de zogenaamde    'thigh gap' aka dij-kloof. De ruimte die tussen je dijen zit omdat je bovenbenen dun genoeg zijn om elkaar niet te raken. Dit is het nieuwste ideaal voor veel jonge vrouwen om na te streven. Er wordt een voorbeeld genomen aan modellen zoals Cara Delevingne en Eleanor Calder, die beiden een thigh gap hebben. 




De trend is gek genoeg begonnen bij mannelijke liefhebbers. Er werd een fanpagina op Facebook opgericht die inmiddels al meer dan 702.000 (vooral mannelijke) likes heeft. Het beauty verschijnsel bleef helaas niet onopgemerkt onder jonge meiden.


De bovenbenen mogen elkaar niet raken wanneer je rechtop staat. Hoe groter de ruimte, hoe beter. Meiden doen er werkelijk alles voor om dit voor elkaar te krijgen, door een dieet van babyvoeding , afslankpillen te nemen en extreem te sporten. Op fora wisselen de meiden tips uit en plaatsten foto's van de voortgang. 

Er zijn zelfs speciale Twitter en Tumblr accounts die het promoten en steeds meer tweets duiken op zoals ' ziek zijn + drie dagen niet eten heeft mijn thigh gap groter gemaakt', 'ik honger mezelf uit als het moet, want tegen het einde van het jaar moet ik een thigh gap hebben #vastbesloten' en 'al wat ik wil in mijn leven is een thigh gap zoals Eleanor' zijn nog maar een paar voorbeelden. 
Het is bijna onmogelijk om door streng diëten een kloof tussen je dijen te krijgen. Dit weten ook plastisch chirurgen die slim op de trend inspelen door behandelingen aan te bieden waarbij ze het al het vet uit de bovenbenen zuigen. In een paar maanden tijd is de vraag naar deze ingreep met 240% gestegen. Bizar, right? 

Cara Delevingne, Miranda Kerr en Miley Cyrus. 

Een kloof tussen de dijen is niet wat een gezonde vrouw hoort te hebben. Bij modellen is dit hoogstwaarschijnlijk gephotoshopt. Alleen iemand met een ongezonde levensstijl en ondergewicht kan een thigh gap hebben. 


Ik vind het een erg gevaarlijke trend, want dit is een enorme trigger voor meiden die heel onzeker en kwetsbaar zijn. Iets vollere bovenbenen horen nu eenmaal bij de vrouw. De natuur heeft dit niet zomaar bepaald en daarnaast staat het ook mooi en vrouwelijk. Het kan echt een obsessie worden die kan overgaan in een eetstoornis.  Ik vind het helemaal niet mooi, eerder lelijk en erg onnatuurlijk. 

Hoe denk jij over de thigh gap?

Lots of love,
Sofie